Forlag:Pearson Education

Sprog: Engelsk

Sideantal: 992

Udgave: 7

Udgivet: 2013

ISBN nr.: 9781292022239

Fundamentals of General, Organic and Biological Chemistry (Herefter benævnt McMurry) er pensumbogen på første semester. Bogen er fuldt ud pensumdækkende. Det er ikke nødvendigt at supplere med andre bøger, bortset fra KDO’en (Kemiske data og oversigter). Der er lagt stor vægt på at gøre faget kemi mere spændende, og på at sætte den kemiske teori i relation til ”the real world”. Det er en meget pædagogisk bog, hvor stoffet forklares grundigt. Vær dog opmærksom på, at man som medicinstuderende ikke er pålagt at kunne recitere samtlige kemiske grupper og former for estre.

Opbygning:
Sproget er let forståeligt, mens indholdet til tider kan gå en smule ud af en tangent og ikke altid er relevant for dit videre erhverv som læge. Du får dog al den nødvendige viden og lidt til serveret på en struktureret måde og underbygget af gode tabeller og illustrationer. Undervejs i kapitlerne er der ”Worked examples”, hvilket er små opgaver til kapitlets teori, samt”Problems”, små spørgsmål til læseren i det gennemgåede stof. Ved eksamenslæsningen kan du med fordel skippe selve hovedteksten og nøjes med at kigge billeder, tabeller og læse teksten under billederne.

I slutningen af kapitlet gives der svar på de mest essentielle ”problems”, nøgleord fra kapitlet opridses, og der gives et velstruktureret resumé. Det er en meget pædagogisk bog, dog vil nogle studerende med stor sandsynlighed føle, at bogen er overpædagogisk. Hører du til sidstnævnte gruppe må du springe ”worked examples” og ”Problems” over, samt lægge fokus på illustrationerne og billedteksten. Så er det hurtigt læst.

Der er ingen alternativer. Bogen er pædagogisk og velegnet til førstegangslæsning. Kemi er de færrestes ynglingsfag, men bogen her formår faktisk at gøre faget spændende og relevant til tider. Mange vælger at købe bogen brugt, da den ikke skal bruges senere på studiet, og derfor sælger mange studerende bogen billigt. Der laves en ny version af bogen årligt uden de store ændringer, så ældre udgaver afviger ikke det store fra de nye.