Forlag: Elsevier

Sprog: Engelsk

Sideantal: 132

Udgivelsesår: 2013

Udgave: 4.

ISBN nr.: 9780702044199

Elseviers bog til øre-næse-hals (ØNH) er en ofte overset bog til kurset, der trænger til lidt velfortjent opmærksomhed. Bogen er kortfattet med sine 132 sider, alligevel formår den at gennemgå stoffet systematisk og er pensumdækkende.

Bogen er inddelt i fire dele – Øret, næsen inkl. sinus paranasales, halsen og hoved-hals-neoplasier. Indholdsfortegnelsen er simpel og overskuelig med få overordnede overskrifter til emnerne. Alle relevante emner til ØNH kurset gennemgås systematisk og giver et godt overblik. Emnerne beskrives meget kompakt, hvor kun få overflødige emner og detaljer medinddrages. Det gør bogen god til førstegangslæsning, da læseren hurtigt får et overblik og en systematisk tilgang uden at skulle sortere for meget i indholdet. Det er de fleste glade for, men man skal også være forberedt på, at der står rigtig meget information på hver side og siderne godt kan tage lang tid at komme igennem eller skal læses flere gange. Den korte og systematiske gennemgang er ligeledes god til eksamenslæsningen, på trods af mængden af information, er det let at repetere fordi emnerne er så systematisk sat op og gennemgangen kort og præcis.

Bogen gør meget brug af tabeller og illustrationer, hvilket hjælper meget på overblikket og er med til at gøre bogen kortfattet på en god og effektiv måde. Systematikken gør det lettere at lære og huske stoffet og er ligeledes hjælpsomt til den mundtlige eksamen, hvor systematik og overblik værdsættes. I slutningen af hver dobbeltside er der en opsummerende boks med de vigtigste pointer fra kapitlet, der hjælper læseren med at holde fokus på det essentielle.

De danske alternativer kan også sagtens bruges til kurset. Munksgaards bog er noget mere omfattende og beskrivende, mens FADLs er kort og systematisk, men ikke helt pensumdækkende. Man må opveje, hvad man foretrækker. Hvis man ikke har noget i mod at læse på engelsk er denne bog rigtig godt afstemt i forhold til, hvad der kræves uden at der står for meget overflødigt.

Konklusion
Bogen er kortfattet og præcis og dækker pensum. Man skal selvfølgelig være afklaret med, at nomenklaturen er engelsk, men indholdsmæssigt er bogen rigtig god sammenlignet med, hvad der forventes på kurset.