Relevant kursus: Anæstesi

Semesterbrug: 3. sem. BA og kandidaten

Sideantal: 397

Udgave: 4

Udgivet: 2014

ISBN nr.: 9788777496974

Anæstesi er en glimrende bog, der dækker anæstesispecialets mange opgaver og er relevant både for den yngre anæstesiolog samt den særligt interesserede medicinstuderende. For os andre dødelige skyder den dog over mål ift., hvad der forventes, at man som studerende formår på ens kliniske anæstesiophold såvel som til eksamen. Det ændrer dog ikke på, at det er en rigtig god bog, og det er næsten ærgerligt, at den anvendes så sjældent blandt de studerende.

Bogen er principielt pensumbog til 9. semester, hvor den dækker den anæstesiologiske viden, man forventes at kunne til eksamen. De fleste klarer sig dog med indlæringen fra deres kliniske ophold på anæstesiologisk afdeling og evt. noteslæsning, hvilket overflødiggør bogen for mange studerende. Bogen indeholder dog uomtvisteligt meget vigtig viden, uanset om man er aspirerende anæstesiolog eller ej. Den er ligeledes vigtigt at huske på, at man ikke altid skal læse med eksamen i øjemed, men også med henblik på ens senere virke som læge, hvilket bogen bestemt bidrager til.

Bogen kommer omkring mange vigtige aspekter og holder sig samtidig både kort og let forståelig. Der er illustrationer og skemaer, hvor det giver mening, hvilket er med til at lette forståelsen af materialet og giver et indblik i nogle af de praktiske procedurer.

Alt i alt en god bog, men det er forståeligt, at mange klarer sig uden, da der ikke kræves særligt meget vedr. anæstesi til eksamen eller på det kliniske ophold.

Hvis du brænder for anæstesi eller har det i overvejelserne som fremtidigt speciale, er denne bog en rigtig god investering. Hvis du derimod ikke har den store passion for anæstesi og føler læsebyrden er stor nok i forvejen, så må vi erkende at anæstesiologien er et nemt hjørne at skære. Vær opmærksom på, at på nogle afdelinger får man bogen til låns under opholdet.