Relevant kursus: Psykiatri

Semesterbrug: 4. sem. KA

Sideantal: 558

Udgave: 3

Udgivet: 2018

ISBN nr.: 9788777499241

Hjernen er de mest komplicerede 1,2 liter i universet, vi kender til. Nogle af de meste kendte læger og andre sundhedspersoner gennem tiderne er de, som har forsøgt at udrede funktionen – og ikke mindst dysfunktionen – af de godt og vel 100 milliarder neuroner, som hjernen består af. På trods af flere hundrede års forskning har vi dog stadig ikke en fuld forståelse for, hvad der ligger til grund for de psykiske sygdomme. Enter Klinisk neuropsykiatri.

I den foreliggende bog samler forfatterne (hvoraf Poul Videbech også er forfatter til FADLs forlags Psykiatri) den nyeste forskning og de fremherskende teorier inden for psykiatrien. Bogen er opdelt i fem hovedgrupper: Baggrund, Struktur og funktion, Udredning, Behandling og Psykiske lidelser ICD-10. Hovedgrupperne af de psykiatriske sygdomme forsøges forklaret gennem blandt andet molekylærgenetiske, sociale, psykologiske og endda evolutionære mekanismer. Områderne gennemgås i store træk samt for de enkelte sygdomme, så man for eksempel for skizofreni får præsenteret specifikke molekylære mekanismer samt specifikke fund ved forskellige fænomener inden for psykopatologien.

Udover sygdommene gennemgås behandling også, hvor specifikke mekanismer for virkninger og bivirkninger af psykofarmaka, ECT, psykoterapi, stimulationsbehandling og psykokirurgi forklares.

Klinisk neuropsykiatri er en meget flot bog, som bidrager med mange interessante detaljer om psykiske sygdomme og deres behandling. Den er oplagt læsning for alle med en interesse i psykiatri og er også et godt supplement til Psykiatri fra FADLs forlag (de to bøger henviser også ofte til hinanden indbyrdes). Bogen kan desværre ikke stå alene i kurset i psykiatri. Blandt andet vil man komme til at mangle en detaljeret gennemgang af psykopatologi og lovstof. Desuden er ikke alle sygdomme beskrevet – for F2-gruppen i ICD-10 er for eksempel kun skizofreni medtaget. Alt i alt er det en anbefalelsesværdig bog for alle, der gerne vil vide mere om psykiske sygdomme.