Semesterbrug: 5. sem KA

Sideantal: 757

Udgave: 2

Udgivet: 2013

ISBN nr.: 9788777496189

Patologi fra FADLs Forlag erstatter deres gamle udgivelser Almen og Klinisk Patologi. Den nye bog kombinerer indholdet i de to gamle og opdaterer dem med bedre billeder og mere læsevenlig tekst.

Patologi er en bog, som du kan få glæde af på femte bachelorsemester, men også resten af studiet. Det skyldes at patologifaget er opdelt i såkaldt almen og systemisk patologi. Den almene patologi omhandler cellulær adaptation, celledød, betændelsestilstande og heling, kredsløbsforstyrrelser, samt udviklingen af svulster – både godartede og ondartede. I Patologi optager den almene patologi ca. de første 150 sider. Denne del er desuden blevet optimeret meget ved opdateringen til 2. udgave.

Derefter starter den systemiske patologi, som fokuserer på sygdommene der opstår i de enkelte organsystemer. Denne del fylder resten af bogen og bliver relevant for dig på sjette bachelorsemester, samt hele kandidatdelen. Bogen er i den dyre ende, men det hjælper at vide at du kan bruge den i adskillige år.

Sammenligner du sideantallet i Patologi med det sammenlagte antal i Almen patologi og Klinisk patologi, ser du, at der er væsentlig færre sider i Patologi. Det er især den almene patologi, som er blevet kondenseret. Det betyder imidlertid ikke at der er tabt noget information, da meget af teksten i Almen patologi handler om hvordan patologer laver præparater og anvender forskellige former for farve.

Patologi indeholder en del gode illustrationer, men på denne front er den ikke så god som hverken Robbins Basic Pathology eller Pathologic Basis of Disease. Patologisk anatomi har også større illustrationer, da bogens sider har plads til mere. Dog kommer der snart et supplerende atlas til Patologi, som fokuserer på store, tydelige billeder og god vejledning inden for den almene patologi.

Patologi rammer plet på mange punkter. Den har mange detaljer, men du drukner ikke i dem. Du kan bruge den resten af studiet. Desuden gør den et stykke arbejde ud af at være pædagogisk og den indeholder mange kliniske bokse, som især er gode på de kliniske semestre, men også til den nysgerrige studerende.