Forlag: Elsevier

Sprog: Engelsk

Sideantal: –

Udgave: 8

Udgivet: 2009

ISBN nr.: 9781437707922

Store Robbins er bogens kælenavn. Det er et passende navn givet størrelsen, mængden af sider, samt hvor omfangsrig bogen egentlig er. Har du interesse for patologi, og vil du gerne have hver eneste kendt detalje med, så skal du have fat i Pathologic Basis of Disease.

Bogen er bestemt ikke kendetegnet ved at være den simpleste at læse første gang. Man vil hurtigt føle sig overvældet af detaljer, hvis man ikke holder tungen lige i munden. Heldigvis er bogen struktureret fornuftigt, således at alle tilstande beskrives med overskrift, overordnet opridsning af tilstanden, morfologi (hvad man ser mikroskopisk), molekylærpatologisk (hvilke biokemiske og immunhistokemiske test der er positive) og til sidst den kliniske præsentation. Der er til alle store sygdomme adskillige mikroskopiske billeder, samt mange fremragende illustrationer, der hjælper forståelsen af de molekylære processer. Hvis man kigger fremad på studiet, er bogen en god investering, idet patologi er et fag, der optræder på alle kandidatdelens semestre. Idet Pathologic Basis of Disease indeholder både almen patologi (=General Pathology), som er i fokus på femte semester, men også den systemiske patologi, der fokuserer på sygdomme i diverse organsystemer, kan den derfor bruges på hele studiet. Bogen er blandt de mest anerkendte patologibøger i verden, hvilket er af god grund, da den indbefatter alle detaljer og er gennemrevideret mange gange.

Til sammenligning med de andre bøger på området, er Pathologic Basis of Disease det mest komplette værk, man kan vælge. Ønsker man derimod at læse bøger på dansk, er der masser af muligheder for at anskaffe sig en af de mange danske bøger.

Ønsker du den mest komplette gennemgang af patologien, skal du ikke kigge længere end Pathologic Basis of Disease. Men vælger du den, skal du være klar over, at du højest sandsynligt kommer til at læse teksten mere end én gang, for der er utrolig meget viden at absorbere. De danske alternativer er fuldt ud pensumdækkende og for nogle studerende  er de det rigtige bogvalg, da de ikke er lige så omfattende som dette værk. Det må i sidste ende være en individuel sag og et spørgsmål om ens interesse for faget, der afgør hvilken bog man vælger.