Semesterbrug: 6. sem. BA og kandidaten

Forlag: Munksgaard

Sideantal: 2440

Udgave: 19

Udgivet: 2019

ISBN nr.: 9788762817524

“The big bad bookieman” har fået en genfødsel med 19. udgave. Tidligere blev den udkonkurreret på overskuelighed, illustrationer og et letforståeligt sprog af FADL’s Medicin (M) og Munksgaards Basisbogen, men Medicinsk Kompendium har fået et facelift og er blevet mere moderne og konkurrencedygtig som lærebog. Medicinsk Kompendium står stadig som guldstandarden indenfor de kliniske bøger. Hvis du skal have alt med, skal du ikke kigge længere end dette værk, og nu er den viden blevet lettere tilgængelig. Bogen ligger dog i den dyre ende, men den kan til dels anses som en investering til fremtidig gavn i lægeerhvervet, da den også fungerer godt som opslagsværk.

Det er værd at huske med Medicinsk Kompendium, at de to bind ikke blot er lærebøger, men også fungerer som opslagsværker. At læse hele Medicinsk Kompendium og faktisk huske, hvad der står i dem, er en prøvelse for selv dem med den bedste elefant-hukommelse.

Ved førstegangslæsning kan man blive overvældet af detaljer, som på det givne tidspunkt kan virke irrelevante eller overflødige. Det er også ofte tilfældet, at detaljegraden er større, end hvad der forventes til eksamen. Layout-mæssigt har bogen fået et mere moderne og indbydende udseende. Bogen har en del illustrationer, grafer og tekstbokse med behandlingsalgoritmer eller diagnostiske kriterier. Størstedelen af dens viden, skal dog stadig erhverves egenhændigt fra de flere tusinde siders tekst, som kan virke overvældende, hvilket dog ikke adskiller den fra de andre lærebøger i intern medicin.

Sproget er dog blevet mere letlæseligt i nyeste udgave – stadig med en masse fagtermer, bevares – men det er lettere at følge tankeretningen og modtage viden. Bogen bevæger sig altså en del længere mod en decideret lærebog end et opslagsværk i forhold til tidligere udgaver, dog stadig med en meget høj detaljegrad sammenlignet med Medicin eller Basisbogen. For den nysgerrige og læringsbegærlige student, som har god tid og stor læselyst, er den perfekt.

Ligesom med Basisbogen og Medicin, kan Medicinsk Kompendium anvendes på hele kandidatdelen og er stadig brugbar efter, at du er blevet færdiguddannet læge. Alle interne medicinske emner dækkes i allerhøjeste grad.

Medicinsk Kompendium er et værk af høj kvalitet. Er du den studerende, som bare skal have alle detaljer med, når du læser? så bør du vælge Medicinsk Kompendium. Er du derimod typen som føler, at du lærer bedst ved ikke at drukne i detaljer, er Basisbogen eller FADL’s Forlags Medicin muligvis et bedre valg for dig.

Medicinsk Kompendium er desuden at finde i en digital version til en fordelagtig pris.