Semesterbrug: 3 sem. KA

Forlag: Munksgaard

Sideantal: 415

Udgave: 3

Udgivet: 2020

ISBN nr.: 9788762819115

Den klassiske ØNH-lærebog fra Munksgaard er kommet i en ny version. Siden sidst er der blevet revideret og opgraderet til seneste nye viden inden for de tre grene af specialet. Bogen er overskueligt opbygget. Det første kapitel er et oversigtskapitel, hvor de væsentligste undersøgelsesmetoder gennemgås samt den generelle undersøgelse af ØNH-patienten ud fra det klassiske journalkoncept. Gennem bogens 13 kapitler bliver læseren taget igennem de forskellige dele af ØNH-specialet. Både inden for de tre grene med oto-, rhino- og laryngologien, men også emner, som er mere generelle såsom cancer og akutte tilstande. Desuden behandles sygdomme i mundhulen, oesophagus og trachea også.

Kapitlet om undersøgelsesmetoder er udførligt beskrevet både i forhold til objektive undersøgelser samt diagnostiske undersøgelser som CT og MR. Til hvert af de anatomiske områder er der en indledende boks om anatomien, hvis man ikke lige er helt skarp i 3. sem. BA’s pensum længere.

Alle de sygdomsrelaterede kapitler er overskueligt opbygget efter samme koncept med definition, forekomst, ætiologi, differentialdiagnoser, behandling og prognose. Til trods for den overskuelige opbygning, er bogen meget tætpakket med tekst. Billederne er tit før- og efterbilleder ved kirurgisk behandling samt scanningsbilleder. Der er nogle få figurer og tabeller, som er med til at give et overordnet overblik. Det er jo altid rart med en behandlingsalgoritme, som er lige til at stikke i kittellommen. Som i de tidligere udgaver er detaljegraden fortsat stor. Manglen på billeder i bogen opvejes af det omfattende ekstramateriale, som følger med online, hvor der kommer opdateret indhold.

Bogen er god til Kursus i oto-, rhino- og laryngologi, da forfatterne blandt andet tæller kursuslederen. Men der kan med fordel gøres brug af en læseliste, da man ellers kommer til at gnave sig igennem en del ekstra detaljer, som ikke er nødvendige for at komme igennem kurset.