Da oplysninger om semestrene løbende ændres, vil vi opfordre til altid også at tjekke KUnet (selvom vi kan give jer en mere personlig beskrivelse her).

OBS: da der i sommeren 2024 er kommet en ny studieordning, er nedenstående en beskrivelse dels koordineret med kursusledelsen og dels taget fra KUnet. Vores råd og vejledning er skrevet ud fra boganmeldernes egne oplevelser fra den tidligere studieordning og der kan derfor være en vis diskrepans. Er du netop startet på 1. semester, og kunne du tænke dig at hjælpe os med denne semesterbeskrivelse og øvrige boganmelder-ting, så skriv gerne en mail til os på boganmelderne@gmail.com med dit navn og semester.

Semesteret generelt

I de 2 første uger af 1. semester har du et introduktionskursus. Kurset tjener dels som en almen introduktion til selve medicinstudiet, undervisningsmetoderne samt de studieadministrative redskaber på fakultetet. Derudover lærer man om sundhedsvæsenets opbygning, de forskellige faggruppers opgaver samt tavshedspligt og hjerte-lungeredning. I løbet af kurset er du ude på et éndags ophold på en given hospitalsafdeling. Her ser du hvordan læger arbejder, samt hvordan en afdeling på et hospital fungerer. Efter introduktionskurset starter det resterende semester. Her er der et stort kursus i hoved, hals, bevægeapparatet og embryologi og sideløbende har man et kursus i tidlig patientkontakt og basal etik.

Hvis du vil se ECTS (European Credit Transfer System) point for kurserne, målbeskrivelser for fagene og lignende, tryk her: KUnet – Kursusbeskrivelser

Semesterets opbygning

Introduktionskursus

Medicinstudiet skyder starten af med et introduktionskursus de første 2 uger. Her lærer man alt hvad man skal bruge for at starte på studiet, f.eks. introduktion til studiet opbygning, undervisningsmetoder, studieadministration mv. Til hvert hold tilknyttes en ældre medicinstuderende som studentermentor og introducerer studiets gang til daglig. Du introduceres desuden for studielivet. Foruden den generelle introduktion, lærer man også om sundhedsvæsenets opbygning, de forskellige faggruppers opgaver samt tavshedspligt og hjerte-lungeredning. Kurset indbefatter også et én dags hospitalsbesøg. Dagen kaldes erhvervsdag og foregår på et hospital, hvor man følger en læge. Man kan se hvad lægelivet byder på og så er der mulighed for gode oplevelser – specielt hvis man selv er en smule opsøgende 🙂

Kursus i Hoved, hals, bevægeapparatet og embryologi

Obs. embryologi: anatomi og udviklingen af embryonet (læs: fosteret)

I daglig tale kaldes det bare anatomikurset. Dette kursus er det kursus der tidligere har ligget på 3. semester, så hvis du hører om hvor hårdt 3. semester har været/er, så kan du glæde dig over at dit anatomikursus allerede ligger på 1. semester og at det er blevet ændret så man har mere tid til læsningen og bliver hjulpet bedre på vej af underviserne.

Formålet med kurset er at give den studerende den anatomiske viden, terminologi og en beskriveteknik, som er uundværlig ved patientundersøgelser samt danner basis for kommunikation med både kommende kollegaer og andet sundhedsfagligt personale. Man starter med muskler, led, kar og nerver i overekstremiteten (læs: skulder, arm og hånd), så bevæger man sig videre til underekstremiteten (læs: hofte, ben og fod). Derefter lærer man om halsen, så om hovedet og ryggen. Undervejs er der undervisning i præparater, billeddiagnostik, ultralyd, ledundersøgelser og embryologi. Du skal også lære lidt om hvordan nervesystemet fungerer. Så altså et meget diverst kursus, men nøj hvor føler man sig altså hurtigt som en læge når man kan sige en masse på latin.

Tillagt anatomikurset er der et dissektionskursus, hvor du kommer til at dissekere rigtige lig i løbet af 8 undervisningsgange. Det er en helt unik mulighed for at få praktisk erfaring med anatomien. Så kom og vær forberedt, så får du mest ud af det 🙂

Anatomi er lidt særligt at læse fordi det meget handler om en rummelig forståelse og om at gentage tingene mange gange. Det er komplekst stof, så vær ikke nervøs, hvis det tager flere timer at komme igennem 2-4 sider i bogen. Det er MEGET forskelligt, hvordan studerende lærer – særligt på dette kursus. Nogle skal tegne det hele, andre lærer bedst ved at skrive udførlige noter, mens andre igen bruger anatomiske flashcards eller online repetitionskort. Vi anbefaler derfor, at du i starten prøver forskellige studieteknikker for at finde ud af, hvad der fungerer bedst for dig. Fokuser ikke så meget på hvad andre gør, men på hvad der virker for dig. Vi kan dog nok godt afsløre at det er gentagelserne, der gør man husker det.

Makroskopisk studiesal (aka. Tør, tør studiesal) i graven på læsesalen/biblioteket giver dig mulighed for at få en bedre rumlig forståelse ved hjælp af udførlige præparater i montre. Der findes også et billeddiagnostik-bibliotek på Absalon. Her kan du øve dig i at se på MR, CT og røntgenbilleder, og det er vigtigt ift. spot eksamen.

Som medicinstuderende i København, har du den unikke mulighed, at kunne gå på våd studiesal. Våd studiesal ligger i kælderen, lokale 18.01.42. Her kan du stå med præparaterne i hænderne og dermed få en rumlig forståelse. Der er altid en våddemonstrater til stede, som med glæde vil hjælpe dig med alle de spørgsmål, som du end måtte have. Vi anbefaler, at du fra starten af semestret både benytter våd og tør studiesal. Det er et godt afbræk fra bøgerne, og det er en god ide, at supplere sin læsning om fx lårets muskler, ved at gå på tør eller våd og kigge på det.

Tør har altid åben. Våd derimod har ikke altid åben, men åbningstiderne står på døren indtil lokalet (lok. 18.01.42), på Absalon eller i MOK.

Kursus i Tidlig Patient Kontakt (TPK)

TPK kurset sigter mod at give den studerende en dybere og bredere forståelse for lægens rolle og funktion som kommunikator samt læge-patient forholdet. Du vil blive undervist ud fra forskellige modeller og teorier, hvor du ved endt kursus skal have en forståelse af forskellige perspektiver på sygdom. Desuden får du et indblik i den betydning, det enkelte menneskes livsforløb har, og hvordan det påvirker patientens forståelsen af egen sygdom.

På kurset lærer du basale kommunikationsteknikker og grundlæggende etiske overvejelser i lægeprofessionen mv. Du vil under forløbet blive tilknyttet en praktiserende læge, som vil tildele dig en patient. Du skal gennemføre 3 samtaler med henholdsvis lægen og patienten, hvor I snakker om patientens sygdom, livsforløb, forhold til sundhedssektor o.a. Samtalerne skal munde ud i en rapport i to dele hvor du i første del redegør for patientens livs og helbredshistorie og i anden del redegør for kommunikation og etik. Det kan anbefales at gøre et godt stykke arbejde ud af rapporten, da det er denne du eksamineres ud fra, og det er en god måde at få anvendt og forstået pensum på.

Undervisningsformer

Forelæsninger

Forelæsningerne varer 45 min, starter et kvarter over et helt timetal (det akademiske kvarter) og omhandler et givet emne fra pensum. Det er meget forskelligt blandt de studerende, i hvilken grad de kommer til forelæsningerne. Et godt råd er, at du lægger ud med at komme til alle forelæsningerne og selv finder ud af, hvad det giver dig – og om du skal skrive noter på computer eller papir, eller måske foretrækker bare at sidde og lytte.

SAU undervisning

SAU undervisning eller ”Studenter-Aktiverende Undervisning” foregår som almindelig klasseundervisning med ca. 24 studerende. Her har de studerende mulighed for at stille spørgsmål til pensum og være en del af undervisningen. SAU undervisning prioriteres højt af de fleste studerende, da mange finder det meget udbytterigt. På 1. semester har du SAU undervisning på begge dine kurser. Underviserne kan enten være en studerende fra et højere semester eller en færdiguddannet læge.

SAU12, SAU24 og SAU 48 angiver hvor mange studerende der er med til den pågældende undervisningsgang. Ved SAU12 er man typisk inddelt efter sit a og b hold.

Klinikundervisning:

Foregår hos den praktiserende læge man er blevet tilknyttet. Oftest er man et lille hold.

Dissektionstimer

Foregår i dissektionssalen hvor man er ca. 6 studerende omkring et lig. Hertil er der knyttet dissektionsvejledere man kan stille spørgsmål.

Eksamen

Se udførlig eksamensoversigt på: Eksamensplaner

Eksamen i Hoved, hals, bevægeapparatet og embryologi

Der kommer løbende prøver online, som man skal bestå. Den store eksamen består af flere dele:

  • Spot eksamen: foregår på Panum hvor man skal rundt på forskellige stationer og spotte hvilke strukturer der er markeret med elastikbånd. Her må man ikke bruge hjælpemidler. Kom endelig til interimsprøven (kendt som prøvespot) hvor du får lov til at prøve det inden selv eksamen.
  • Mundtlig prøve delt i yderligere to dele:
    • Mundtlig 24-timers eksamen: Et spørgsmål udleveres via Digital Eksamen og skal præsenteres som en fremlæggelse hvor man benytter sig af 3D anatomi app.
    • Mundtlig eksamen med 30 minutters forberedelsestid: her skal man tage udgangspunkt i et dissekeret præparat, noget billedmateriale eller en figurant og besvare et spørgsmål udleveret 30 minutter tidligere. Her må man gerne bruge alle hjælpemidler, dog ikke eksterne hjælpemidler f.eks. telefon mv.

Eksamen i TPK – Tidlig Patient Kontakt

Eksamen er mundtlig og varer cirka 20 minutter. Der er ingen forberedelsestid til eksamen, da du eksamineres ud fra din tidligere afleverede rapport. Til eksamen stilles der både konkrete spørgsmål til rapporten samt perspektiverende spørgsmål til pensum. Du må selvfølgelig gerne have din rapport med ind til eksamen – Men du må IKKE have lavet noter, overstregninger eller lignende i rapporten.

Gode råd til studiet og semestret generelt

Kig tidligt på hvordan du skal til eksamen og orienter dig i tidligere eksamensspørgsmål.

Husk at lære dine nye studievenner at kende og brug gerne en eftermiddag på et holdarrangement så I netop finder ud af hvem hinanden er og hvordan I læser bedst. Det bliver din støtte gennem de næste mange semester, så det er helt klart det værd at ligge energi i dit hold og semester fra starten af. Husk også at hygge dig og passe dit liv ved siden af studiet, du skal være her mange år endnu:)